תפילה ומזל…

מה שאמרו חכמינו זכרונם לברכה 'בני חיי ומזוני לאו בזכותא תליא מילתא אלא במזלא תליא מילתא' [-בנים, חיים ופרנסה אינם תלוים בזכויותיו של האדם אלא במזלו], אין להבין שיהיה הענין תלוי במזל וכפי משפטי המערכת [-הנהגת הטבע] ושלא תועיל התפילה בהם, ש[הרי] כבר מצינו שבאו שלשתן בזכות התפילה. [אלא] המאמר הזה בא להודיענו כמה גדול כח התפילה, כי כל מה שנגזר במערכת הכוכבים [-מה שנגזר ממזלו של האדם] יכול הקב"ה לבטלו, כי גם חכמי הכוכבים מודים בכך בטענה שהקב"ה הוא הכלל ומערכת הכוכבים הוא הפרט והכלל גדול מן הפרט ויכול הוא לבטל כוחו.
[אלא הענין הוא, ש]בכל מה שנגזר ממקרי האדם מכח המערכת, אפשר לו לאדם לבטלו בזכותו בלא תפילה ובלא צעקה כלל, אלא [די בכך] שידאג ויצטער בלבו [על כך], וכענין שכתוב (תהלים קמה) 'רצון יראיו יעשה', כלומר: ברצון בלבד, [אפילו בלא שיתפלל על כך], שהקב"ה ממלא כל רצונו בלא שישאל כלל.

אבל בשלשה עניינים אלו [-צאצאים, חיים ופרנסה], צריך תפילה כי שלשתן תלוין במזל, והתפילה [היא] על [שינוי] המזל, וכן מצינו שניתנו שלשתן בכח התפלה שהיא על המזל: בנים ניתנו לרחל שנאמר (בראשית ל) וישמע אליה אלהים ויפתח את רחמה; חיים לחזקיה שנאמר (ישעיה לח) שמעתי את תפלתך הנני יוסיף על ימיך חמש עשרה שנה; ומזוני לאליהו ולאלישע שמצינו שנתרבו המזונות וניצלו מן הרעב, והרי המאמר הזה [שאמרו חכמינו ז"ל, הוא] הערה, [הסבר,] על כח התפילה, להודיענו כי הם תלוים במזל ולכך יצטרך ריבוי תפילה בהם כדי לבטל המזל בכח התפלה כמו שנתבטל בשלשתם על ידי תפילה.

(כד הקמח לרבנו בחיי, ערך פרנסה)

פורסם בקטגוריה כח התפילה, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *