סגולה לפרנסה? לא רק ביום שלישי…

עשרות אלפי, אם לא מאות אלפי, יהודים, אומרים מדי יום שלישי של פרשת בשלח את פרשת המן כסגולה לפרנסה, כמקובל מרבי מנחם מנדל מרימנוב זיע"א.

אולם, עיון במקורות המזכירים את פרשת המן, מעלה כי למרות שביום זה אמירת פרשת המן היא סגולה מיוחדת לפרנסה, הרי שאמירתה בכל יום היא היא הסגולה לפרנסה המוזכרת במקורות הראשוניים, מהתלמוד הירושלמי, ועד גדולי הפוסקים, כמרן הבית יוסף, רבינו הבאר היטב ואחרים.

המקור הראשון בו מוזכר ענין זה, כאמור, הינו התלמוד הירושלמי, שם, במסכת ברכות, מובא: "כל האומר פרשת המן מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו", ובשולחן ערוך (סימן א סעיף ה) "טוב לומר פרשת העקידה ופרשת המן" וכו'. הענין בכך הוא, כפי שמבארים המפרשים, שכאשר יאמר אדם את פרשת המן, וישים אל ליבו את עניינה, שהוא: שכל מזונותיו באים לו מבורא עולם, ועבודתו והשתדלותו עבור הפרנסה, אינה אלא השתדלות, וכפי שבמעשה המן " המרבה לא העדיף והממעיט לא החסיר", כך גם בהשתדלות, כי אם אמנם ההשתדלות בפרנסה (ובכל דבר אחר) היא חובה המוטלת על האדם, הרי שריבויה לא יועיל לו, כי פרנסתו ניתנת משמים, כפי שאומרים בשם רבי נחמן מברסלב "אנחנו עובדים חינם, ומתפרנסים בחינם", פירוש: העבודה אינה אלא השתדלות אבל הפרנסה ניתנת משמים.

ביתר ביאור, מובא ענין זה, בין היתר, במשנה ברורה (על דברי השו"ע שם): "ואין די באמירת [פרשת המן] אלא שיתבונן מה שהוא אומר, ויכיר נפלאות השם. וכן מה שאמרו בגמרא כל האומר תהלה לדוד שלש פעמים בכל יום מובטח שהוא בן עוה"ב, ג"כ באופן זה. וטעם לאמירת … ופרשת המן, כדי שיאמין שכל מזונותיו באין בהשגחה פרטית, וכדכתיב המרבה לא העדיף והממעיט לא החסיר, להורות שאין ריבוי ההשתדלות מועיל מאומה."

אז זה בדיוק הזמן לקבל עצמינו להשתדל לומר את פרשת המן כל יום, ולהתבונן בה היטב, ולזכור בכל עת כי פרנסתינו אינה ניתנת אלא בהשגחה ומשמים, וכל היתר אינו אלא השתדלות בלבד.

ואם כבר אנחנו כאן, הרי לכם עוד שתי תפילות הקשורות לפרנסה: תפילת השל"ה לפרנסהתפילה על פרנסה


רוצים לקבל תזכורת לפני ימים מיוחדים לתפילה?
בחרו את הערוץ הנוח לכם והצטרפו:
קבוצת 'המפיצים של תפילה' בוואטסאפ
ערוץ הוואטסאפ של תפילה
» המפיצים של תפילה בטלגרם


בואו לקרוא סיפורי צדיקים מרתקים
 לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Scroll to Top